Het avond-klokje

Eindelijk is het zover, een avondklok. Het stug handen schudden van Boris Johnson heeft eindelijk geleid tot een brits virus. Onafhankelijke wetten, onafhankelijke economie, een onafhankelijk eiland en ook een onafhankelijk virus. Een “make great again” succes waar de Amerikanen jaloers op kunnen zijn. Resultaat voor Nederland? Ja het avond-klokje… Gelukkig niet zoals Rutte het voor zich zag, maar dankzij het dappere verzet van Robje Jette mogen we nu een half uurtje langer buiten spelen. De eerste avondklok sinds WO2 is een feit.

 Maar was dit nu echt allemaal nodig? Nou nee ik vind van niet. Moeten we dan maar gewoon doen of er niks aan de hand is? Nee, dat ook niet, we moeten oprecht oppassen voor het corona virus en de Britse variant. Maar is een avondklok van 2100 uur tot 0430 uur daar de oplossing voor? Of had het anders gekund?

Voor de jongeren helpt het in ieder geval niet veel, want 2100 uur tot 0430 uur is de tijd waarin een gewone zuipavond plaatsvindt. Dus deze kunnen nog steeds plaats vinden, tuurlijk zullen veel minderen jongeren deelnemen, maar helpt dit echt? De meeste gezinnen helpt het ook niet, los van het gezelschap dat ze van elkaar hebben, is er ook nog Diesel, Jake, Max of noem eens een domme hondennaam die het mogelijk maakt te genieten van de vrijheden. Heb je hard gewerkt en heb je een auto? Dan mag je zelfs daar geen rondje meer in rijden. Gelukkig zijn er voor Tesla rijders nog geen uitzonderingen, hoewel ik wel verwacht dat ze die gaan eisen. Zelf hoop ik nog steeds 1/3e van mijn wegenbelasting terug te krijgen, aangezien ik voor 1/3e van de tijd geen gebruik kan maken van de wegen waar ik voor betaald heb… Uiteindelijk zullen mensen zich de eerste week minder verplaatsen, daarna gaan ze overdag afspreken of blijven mensen logeren. Maar goed voor het geval je het nog niet door hebt ik schijn soms wat pessimistisch te zijn.

Goed de jongeren zijn binnen. Maar alle besmettingen komen door huisbezoeken? Het bedrijfsleven heeft ook zeker schuld evenals het vliegverkeer. Laten we met het bedrijfsleven beginnen. Essentiele bedrijven mogen doordraaien, dat is in ieder geval een goed idee. Helaas moeten dan de toeleveranciers dan ook doordraaien etc. etc. etc. De afgelopen tijd was het merkbaar drukker op de weg en op de bedrijventerreinen.

Nu denk je natuurlijk gelijk “anekdotisch bewijs”. Dat geeft niet gelukkig zijn de brillenzaken nog open! Ik zou het je echt aanraden er zo snel mogelijk langs te gaan. Moeten we deze bedrijven dan binnenvallen en allerlei ingewikkelde regelgeving maken? Nee, maar ga in gesprek en kijk goed welke bedrijven open zijn en welke echt wel dicht kunnen. En ja dat gaan ze nu ook doen… alleen hadden ze dat beter 3 maanden eerder kunnen doen. Helaas was sugardaddy Hugo toen druk zijn dochter aan een showbizz carrière te helpen.

En het vliegverkeer? Praat me er niet over. Zoek op Google hoeveel vluchten er via Schiphol zijn gegaan en je krijgt een Excel sheet die je vertelt dat er in december 1,2 miljoen passagiers zijn vervoerd naar of via Schiphol. Dat is zes keer alle inwoners van de stad Groningen op en neer vliegen. Als je dit aangeeft bij de VVD-top ben je echter een GroenLinks’er die het vliegen overal de schuld van geeft. Gevolgd door het excuus dat mensen dan toch wel ergens anders landen en per auto komen. Dat is wel echt een sterk punt. Want het is natuurlijk op geen enkele manier mogelijk voor de grens vrachtauto’s naar de linkerbaan te leiden, zodat ze gelijk door kunnen rijden en auto’s op de rechterbaan, zodat deze uitleg kunnen geven waarom ze zich onder zeeniveau willen bevinden.

Nu hoor ik je denken, jij bent vast niet van de VVD. Geen oplossingen en niet echt lekker constructief meedenken. Nou laat ik het nog even samenvatten. Laten we de vluchten stoppen, vracht en echt heel noodzakelijk mag doorgaan, ja. De economische schade voor KLM? Als belastingbetaler en eigenaar van KLM met 0,00000001% van de aandelen geef ik toestemming om de KLM gewoon geld te geven, maar houdt die kisten aan de grond.

De grenzen dicht, vrachtwagens op de linkerbaan (als een wals) en auto’s controleren. Voor die grote vierkante dozen op wielen genaamd… eeeuh… iets van een bus of een trein? Geen idee, maar die moeten ook stilstaan ook als er geen sneeuw ligt.

Ga in gesprek met bedrijven en kijk goed welke bedrijven wel en niet noodzakelijk zijn. Eens dat dit veel tijd en werk kost, maar zet op maandagochtend een verkeersfuik op alle A wegen en je hebt snel een beeld welke bedrijven wel en niet doordraaien.

Nou de oplossing is gegeven in 15 minuten typen. Helaas moeten we eerst 14 dagen wachten op de claim dat de avondklok wel gewerkt heeft. Yeah right…. Tot die tijd blijf moed houden, blijf sterk, blijf mopperen en blijf praten. We weten nu in ieder geval zeker dat we later vervelende Boomers worden die alles terug kunnen leiden tot de corona oorlog.

 

P.s. China? Het is 2021, iedereen eet tegenwoordig vegetarisch. Stop dus met het eten van vleermuizen…

 

Moi hé!

Tom Boer

Voorzitter JOVD Groningen 2020-21