De USSR van 2019

Het was 5 uur in de ochtend toen ik van iets wakker werd, slaapdronken keek ik rond om te zien of er iets of iemand in mijn slaapvertrek was. Al vrij snel besefte ik dat dit niet het geval was. Toch had een van mijn zintuigen mij wakker gemaakt. Half slaapdronken besloot ik te kijken of mijn telefoon nog belangrijke nieuwtjes te melden had. De sociale media hadden, zoals gewoonlijk beelden van de strijders die na een zware zaterdagavond hun weg naar huis zochten, verder niks bijzonders. Ik besloot te kijken of er nog belangrijk nieuws was. Vrij snel na het openen van de applicatie viel mijn oog op een foto van iets wat aardig leek op kabouter Plop of was het toch Karl Marx? De kop van het bericht gaf vrij snel antwoord op mijn vraag ‘’Klimaatplan Timmermans: minder vrachtwagens en kilometerheffing in de EU’’. Na het lezen van de kop besefte ik waarom mijn slaap werd verstoord. Timmermans is namelijk van plan om de EU om te vormen tot een grote communistische staat.

Het zou nog niet gaan om een officiële versie van zijn plannen, maar het schets wel een beeld van de denkrichting van Timmermans. Dit blijkt uit documenten die in handen zijn van de NOS, de documenten staan ook wel bekend als ‘De Green Deal’. In de plannen wil Timmermans 75% van de goederen die nu over de weg vervoerd worden, per trein of schip laten vervoeren. Voor goederen die wel over de weg vervoerd worden, zullen emissierechten aangeschaft moeten worden, ook worden de uitstoot rechten van de luchtvaart drastisch beperkt. De landbouw moet milieu- en klimaatvriendelijker, en krijgt (alweer) een speciaal plan genaamd ‘van boer tot bord’. In heel Europa wil Timmermans massale herbebossing en meer groene ruimte in Europese steden. Als klap op de vuurpijl, wil Timmermans de energierekening van alle Europeanen omlaag brengen. Dit wil Timmermans realiseren door isolatie van gebouwen te financieren en regio’s die zware offers moeten brengen voor de verduurzaming, krijgen toegang tot een speciaal transitiefonds, dat allemaal om de kosten deels te kunnen dekken. Gelukkig staat Timmermans er niet alleen voor, hij zal geholpen worden door zijn nieuwe rechterhand Diederik Samsom, ook wel bekend als de Greenpeace hippie en “lijsttrekker” van de PvdA.

Kort samengevat komen er dus nog meer regels bij en zal er weer flink met geld worden gesmeten. Dit keer niet alleen voor het sociale aspect, maar vooral voor het klimaat. Het klimaat redden met socialistische oplossingen, beperkt en verminderd ons. En dit alles wordt gefaciliteerd onder het toeziende oog van de overheid. Door 75% van het transport over de weg gewoon te schrappen, zullen vele banen verloren gaan. De banen die ervoor terug zullen komen middels het transport over de spoorwegen is minimaal. Niet alleen vrachtwagenchauffeurs zullen hierdoor geraakt worden, maar ook andere bedrijfstakken in de bedrijfskolom, denk dan vooral aan: handelsondernemingen, vrachtwagenproducenten, uitzendbureaus etc. Er zullen ook enorme distributiecentra moeten komen op verschillende plekken in Europa om alle goederen die via het spoor vervoerd worden, in de juiste hoek van Europa te krijgen. Verder moeten we niet vergeten dat schepen de meest vervuilende transportmiddelen zijn die er op de wereld bestaan. Jaarlijks worden er miljoenen tonnen aan zware en vaak giftige stookolie verbrand door de scheepvaart.

Het herbebossen van Europa en de vergroening van steden is op zich geen slecht idee. De eindeloze betonnen vlaktes in steden en de leegstaande industrieterreinen kunnen met behulp van subsidie prima vervangen worden door tuin- en parklandschap, of bos. Het verduurzamen en isoleren van huizen is ook een mooi streven, niet alleen de energierekening zal hierdoor omlaag kunnen, er wordt ook daadwerkelijk een besparing gerealiseerd ten aanzien van het milieu.

De plannen om 75% van de goederen via het spoor, of over het water te laten vervoeren is echter complete waanzin. Timmermans zal er beter aan doen geld te investeren in de verduurzaming van het wegtransport. Wat gerealiseerd kan worden, door subsidie te verstrekken ten aanzien van de ontwikkeling van elektrische of waterstof aangedreven vrachtwagens. De ontwikkeling van zware op elektriciteit, of waterstof aangedreven machines, kan ook in de scheepvaart gebruikt worden. Deze ontwikkelingen maken het mogelijk om twee grote vervuilers gelijk een stuk milieuvriendelijker te maken. Bedrijfstakken en bedrijfskolommen zullen niet in de problemen komen door het wegvallen van de vraag naar hun producten, of diensten. Ook niet onbelangrijk is het feit dat we niet heel Europa vol hoeven te leggen met inefficiënte spoorlijnen.

Hoe de speciale plannen voor de Landbouw er uit gaan zien is nu nog onduidelijk, maar de kans is groot dat deze plannen op dezelfde ideologie zijn gebaseerd als die van de transportsector. Ik schat de kans dan ook groot dat Timmermans als feedback een tractor door zijn voordeur gaat krijgen, na de presentatie van zijn plannen. Niet dat de landbouw speciale plannen nodig heeft. De landbouw is in heel Europa een innovatieve sector die altijd streeft naar meer efficiënte manieren om goedkoop voedsel te produceren, dit met zorg voor dier, productie en natuur. Tot slot is een aanpak voor de gehele landbouwsector in Europa al ondenkbaar, omdat de kwaliteit van de grond heel verschillend is. Dit stelt niet elk land in staat om een bepaald productieniveau te halen. Door deze landen dan wel of niet mee te laten doen aan het beleid, creëer je oneerlijke concurrentie.

Laten we gebruik blijven maken van de voordelen die Europa ons bied. Vrij handelsverkeer, open grenzen, een gezamenlijke munt en vrede. Van Europa een grote gecentraliseerde bureaucratie maken die de wereld van een milieuramp gaat redden, is ondenkbaar. Helemaal als landen, zoals China en de VS volop blijven produceren zonder te verduurzamen. Laat de vrije markt zijn werk doen en ondersteun verschillende markten met subsidie, zodat ze kunnen verduurzamen. Timmermans moet van het idee afstappen dat Europa beter af is als alle landen van Europa dezelfde regelgeving gaan volgen onder een centrale overheid. Werk samen waar mogelijk, zodat we als Europa sterk staan, en laat landen volop gebruik maken van hun individuele kwaliteiten. Op 11 december wordt de Green Deal van Timmermans gepresenteerd. Gelukkig zal Rutte tot die tijd nog aanwezig zijn om Karl Marx junior de goede richting op te sturen. De plannen die Timmermans nu heeft zullen Europa niet vooruithelpen. In 2050 zullen de klimaatdoelen wellicht gehaald zijn, maar Europa zal meer overeenkomen met de Oostelijke kant van het ijzeren gordijn voordat deze gevallen was. Dit dankzij de grote leider van het klimaat communisme, die ons zal verstikken in regels en wetgeving die het klimaat zogenaamd zal gaan redden.

 

 

 

Tom Boer

Commissie actuele politiek JOVD afdeling Groningen

image sources