Promoten kan je leren

Nu de KEI-week er weer aan zit te komen is het tijd om je promotieskills wat bij te spijkeren. Heb je de laatste activiteit gemist of heb je niet alles onthouden? Geen probleem, in dit artikel kun je alles nog eens rustig teruglezen.

Bedenk bij het promoten altijd wat je doel is. Tijdens de KEI-week zet je de JOVD Groningen op de kaart en probeer je zo veel mogelijk leden te werven voor de JOVD. Denk erbij aan dat de meeste KEI-lopers de vloer aanvegen met de bekende gladde verkooppraatjes. daarom een kleine uiteenzetting hoe je mijns inziens het beste kunt promoten.

Het begint allemaal bij de basis, enkele stappen die kunnen helpen bij het starten van een goed promotiegesprek.

Stap 1: Aandacht trekken

Bij het aandacht trekken draait het helemaal om gezien worden. Daarvoor zijn promotieartikelen zoals vlaggen en banners essentieel maar nog belangrijk bij het promoten is dat je de kei-loper laat weten dat je een gesprek met hem of haar wilt aangaan door oogcontact te maken en op de persoon af te stappen.

Stap 2: Opening van het promotiegesprek

Wanneer je de aandacht hebt getrokken van iemand is het belangrijk dat de  persoon geïnteresseerd  raakt zodat daadwerkelijk gestart kan worden met een  goed gesprek. Bedenk daarbij dat het begin van een goed gesprek erg belangrijk is: open neutraal en probeer een goede openingszin te vinden. Probeer vervolgens de kaken even op elkaar te houden en zoveel mogelijk de KEI-loper aan het woord te laten. Val niet meteen met de deur in huis! Probeer eerst aanknopingspunten te zoeken met de KEI-loper, zoals dezelfde interesses, studie of sport. Essentieel is dat je in de opening van een promotiegesprek een kleine vertrouwensband opbouwt met de KEI-loper.

Stap 3: Behoeftebepaling

Heel belangrijk is dat je interesse toont in de KEI-loper. Probeer bij deze stap de behoefte van de KEI-loper te bepalen zodat jij daar je promotiepraatje op kan aanpassen. Een goede methode hiervoor is de LSD methode. Dit staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Probeer de juiste vragen te stellen en laat voor de rest de KEI-loper aan het woord. Je probeert aan de hand van verschillende vragen erachter te komen wat voor een soort vereniging de KEI-loper zoekt.

Stap 4: De presentatie

Dit is het moment dat jij aan het woord bent en kan vertellen wat de JOVD inhoudt en waarom de JOVD zo goed aansluit bij de behoeftes die de KEI-loper naar voren heeft gebracht. Je vertaalt de informatie die je hebt ontvangen in een aantrekkelijk aanbod voor de KEI-loper. Wees daarbij goed voorbereid. Zo moet je vooral kunnen vertellen waarom inhoud en gezelligheid bij ons hand in hand gaan.

Probeer het woord vrijblijvend te vermijden want dit associeert men vooral met een slinkse truc om een verkooppraatje te kunnen houden. Het woord vrijblijvend zet het verkeerde mechanisme in gang. De promotor moet alle inspanning verrichten en de KEI-loper hoeft alleen maar te luisteren. Het kost de KEI-loper geen enkele moeite om vervolgens jouw voorstel af te wijzen.

Stap 5: Afsluiting

Niets is zo moeilijk als afsluiten. Veel personen draaien om de hete brei heen, vallen in herhaling of komen aan het einde van het gesprek met nieuwe informatie. De oplossing is simpel: probeer een deal of contract te sluiten.
Eerst probeer je natuurlijk de mensen zich te laten inschrijven. Mocht dit niet lukken dan probeer je ze op de interesselijst te zetten. Wil de KEI-loper dit liever ook niet, sluit dan een mondeling contract en spreek af dat je degene ziet bij een van onze activiteiten tijdens de KEI-week. Probeer weer een beroep te doen op je opgebouwde vertrouwensband. Wat hierbij kan helpen is om te spreken in de ‘wij’ vorm. (Zullen we dan maar lid worden? Spreken we af dat wij elkaar zien tijdens het feest? )

Als je deze stappen volgt moet het helemaal goed komen tijdens de KEI-week.
Oefening baart kunt en denk eraan: toon interesse in de KEI-loper, ken de JOVD en wees vooral enthousiast.

image sources

  • JOVD Groningen Promotie: JOVD Groningen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *