Een laatste bezoek aan de V&D

Er is inmiddels al veel over te doen geweest: het faillissement van de V&D. Het warenhuis dat vertegenwoordigd was in elke plaats die iets voorstelt, is niet meer. Binnenkort zijn we aangewezen op ketens á la Primark,, die als paddenstoelen uit de grond schieten. Ook al zijn mensen van mening dat het tijd wordt voor iets anders, ik vind het jammer dat er straks een stukje nostalgie en herkenning uit de Nederlandse winkelstraten verdwijnt.

De geschiedenis van de V&D gaat terug naar 1887, toen Willem Vroom en Anton Dreesmann het warenhuis oprichtten. Van de eerste vestiging in Amsterdam groeide de V&D al snel uit tot een fenomeen. De keten doorstond twee wereldoorlogen, verschillende economische crises, maar een overname door SunCapital betekende uiteindelijk de ondergang. Ten tijde van het faillissement waren er verspreid door het hele land 62 winkels. Hele generaties zijn groot geworden met een V&D in het straatbeeld en ik kan me maar moeilijk voorstellen hoe het straks is als de winkel definitief verdwijnt.

In veel steden is de leegverkoop inmiddels in volle gang. De slogan ‘Leef je uit’ heeft sindsdien een compleet andere betekenis gekregen. Hordes drammende koopjesjagers hoopten eind maart hun slag te slaan toen de winkels gefaseerd open gingen. In Rijswijk liep het zelfs zo uit de hand dat de vestiging na een vechtpartij gesloten werd. Het leek me verstandig de winkels maar te mijden, maar afgelopen weekend besloot ik toch een kijkje te nemen.

De vestiging in Groningen, waar ik altijd graag kwam, is inmiddels onherkenbaar veranderd. Waarschijnlijk heeft er vorige week een complete veldslag plaatsgevonden, want de meeste spullen zijn al weg. De overblijfselen die nog verkocht kunnen worden, liggen in kratten die over de begane grond verspreid staan. De sfeer in de winkel is verdwenen. Het gehuil van kinderen en geroezemoes van pratende mensen vullen de ruimte. Hoe verder je met de roltrap naar boven gaat, hoe kaler de aanblik wordt. Letterlijk álles is te koop. Van gewone producten als kussens en schoenen tot aan stellingen en paspoppen. Er blijft dan wel steeds minder over om te verkopen, de rijen voor de paar werkende kassa’s zijn onverminderd lang. Met enkele aankopen en een dubbel gevoel verlaat ik uiteindelijk de winkel.

Bij de ondergang van de V&D speelden verschillende zaken een rol. Een daarvan was dat ze (te) laat zouden hebben ingespeeld op de online mogelijkheden. Webwinkels worden steeds populairder. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor besteedden Nederlandse consumenten in 2015 online zeker 8,41 miljard euro aan producten. Ook ik vind het soms erg makkelijk om met maar een paar drukken op de knop een pakketje te kunnen bestellen, maar het slenteren door de winkelstraten kan net zo aangenaam zijn. Vooral tijdens feestdagen, wanneer de etalages en de straten leuk worden aangekleed en het overal gezellig druk is. Het zou zonde zijn om dit in de toekomst misschien wel niet meer te kunnen beleven. Door als winkellier en als consument de juiste balans te vinden tussen de online en fysieke verkoop, kan het lot van de V&D andere winkels in de winkelstraat hopelijk bespaard blijven.

image sources

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.