Simpel: La revolución

Telecombedrijf Simpel heeft een nieuwe reclame. Vingerpoppetjes die verschillende revolutionairen uit moesten beelden. Bij revolutionaire prijzen horen revolutionaire mensen moeten ze daar wel gedacht hebben. Op televisie is er een reclame te zien waarin vingerpoppetjes deze revolutionairen voor moeten stellen. Onder andere zijn Albert Einstein, John F. Kennedy en Neil Armstrong te zien, maar de hoofdrol is voor niemand minder dan Ernesto ‘Che’ Guevara weggelegd.

Wie was Che Guevara?

Nadat deze Argentijn naar Cuba was gereisd om het toenmalige staatshoofd Batista af te zetten, groeide hij snel door naar de top. Che kreeg leiding over rechtszaken, waar militie, deserteurs, liberalen en persoonlijke vijanden veroordeeld moesten worden. Een eerlijk juridisch proces kregen ze niet, dit was in de ogen van Che overbodig. Dergelijke procedures waren een archaïsch elitair detail. Het was een revolutie nota bene! En een revolutionair moet een koude moordmachine worden, gemotiveerd door pure haat, was zijn overtuiging. Naast de terechtzittingen voerde hij zelf ook een groot deel van de executies uit, uiteindelijk zo’n 2000 in totaal.

Simpel en Che

Had Che Guevara dezelfde revolutie in gedachten als de reclamemakers van Simpel? Nee, hij wilde een totalitaire marxistische staat. Persoonlijke vrijheid en mensenrechten waren niet belangrijk, het was zelfs een crime om persoonlijke belangen voor het collectieve belang te plaatsen. Geïnspireerd door een andere communistische leider zette Che Guevara werkkampen op. In deze tropische gulags was er plaats voor onder andere dissidenten, muzikanten, homo’s en aids-slachtoffers.

De mensen die tegenwoordig rondlopen met een beeltenis van Che zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die hij toentertijd geëxecuteerd zou hebben. De jeugd moest volgens hem de overheid niet bekritiseren, maar zich bezig houden met onderwijs, werk en zich nuttig maken in het leger. Ze moesten leren denken en zich gedragen als een groep.

Mobiele telefonie bestond in de ‘gloriejaren’ van Che nog niet, maar hij had wel een mening over persvrijheid. Kranten moesten verboden worden, ze zouden de revolutie tegen houden. Het volk moest niet geïndoctrineerd worden met een mening anders dan die van Che. Het zou een schandaal zijn als een bedrijf haar klanten beperkt in de vrijheid van meningsuiting. Hoe zou het zijn als we onze mening niet meer mogen twitteren met de data van Simpel, gewoon omdat Simpel het niet eens is met onze mening?

Simpel

Terug naar de reclame. Is het walgelijk om een zogenaamd revolutionair goedkope telefoonbundel van Simpel te vergelijken met de revolutie van Che Guevara? Ja. Moet deze reclame verboden worden? Nee. Want hoe walgelijk deze reclame ook is, vrijheid van meningsuiting is ook voor Simpel een goed recht.

Hoewel het natuurlijk hilarisch is dat het kapitalistische Simpel gekozen heeft voor de marxistische Ernesto ‘Che’ Guevara als boegbeeld. Een man die een heilstaat voor ogen zag waarin Simpel nooit had kunnen bestaan.

Afbeelding via Simpel.nl

image sources

  • Simpel-belrevolutie-ernesto-che-guevara: Simpel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.