Champions League zonder Tom en Youri

De NOS heeft geen bod gedaan op de uitzendrechten van de UEFA Champions League. De donkere wolken die al enige tijd boven het uitzenden van het miljoenenbal bij de NOS hingen, zijn vandaag op ontnuchterende wijze tot uitbarsting gekomen. De Champions League zal, in ieder geval de komende drie seizoenen, nooit meer hetzelfde zijn, maar met het oog op de bezuinigingen op de publieke omroep lijkt dit de enige juiste keuze.

Jarenlang was het een vaste rite op de dinsdag- en de woensdagavond in een week met Europees voetbal. Champions League op de NOS en de Europa League (voorheen UEFA Cup) op donderdagavond bij de commerciële omroepen. Dit jaar zullen beide te zien zijn bij de commerciële zenders aangezien de NOS af zag van een bod op de uitzendrechten van Europa’s sterkste internationale competitie. Zowel SBS als RTL hebben een bod neergelegd van vier à vijf miljoen euro. Dat de NOS geen bod zou doen op de CL-rechten was na het binnenhalen van de Eredivisie samenvattingen eigenlijk al duidelijk. De bezuinigingen waren bekend en de NOS gaf duidelijk de voorkeur aan het vaderlandse voetbal.

De NOS heeft over het jaar 2014 een begrotingsaanvraag van 102,3 miljoen euro ingediend. Over de jaren 2012 tot en met 2015 moet de NOS 8 miljoen euro van haar budget inleveren. Omdat de kosten voor de aankoop van de uitzendrechten van de Champions League al meer dan de helft van deze korting bedraagt, is dit een logische en efficiënte stap om te voldoen aan de bezuinigingen.

De publieke omroep en met name de NOS hebben in beginsel de functie om een gevarieerd programma-aanbod te verzorgen voor alle groepen in de samenleving. Daarnaast is ook betrouwbare nieuwsvoorziening van essentieel belang. De keuze om Champions League voetbal te laten vallen en niet de aandacht van andere sporten weg te trekken is conform deze taak. Daarnaast rijst na deze bezuinigingen bij de bevolking wederom terecht de vraag of exorbitante bedragen voor sportevenementen en ander casual vermaak wel bij de publieke omroep horen. Immers, de commerciële omroepen zijn met de uitzendingen van het Nederlands elftal en de Europa League wedstrijden voldoende capabel gebleken om de burger van voetbal op TV te voorzien.

Tom en Youri zullen we de komende jaren niet meer bij de NOS zien. Wellicht maakt laatstgenoemde de overstap naar de commerciële omroep als analist, maar de oude, vertrouwde setting van de publieke omroep kunnen we even uit ons hoofd zetten. We gaan reclameblokken van zeven minuten tegemoet en zullen het in de rust met Derksen, Van der Gijp of Kraaij moeten doen. De NOS kan zich voortaan gaan richten op sporten die veelal in de enorme schaduw van het voetbal staan. Natuurlijk blijft Studio Sport Eredivisie op zondagavond met het bord op schoot wel onderdeel uitmaken van het publieke aanbod.

image sources

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.