Politiek kort: week 22 in een notendop

Voor- en nadelen dubbelmandaat

PVV-leider Geert Wilders wil een zogenoemd dubbelmandaat, dat wil zeggen dat hij zijn kiezers zowel in Den Haag als in Straatsburg en Brussel wil vertegenwoordigen. Wat zeggen voor- en tegenstanders over een gelijktijdig lidmaatschap van de Tweede Kamer en het Europees Parlement?

Voorstanders

* Met een dubbelmandaat kunnen de volksvertegenwoordigers de zaken in Europa en het eigen land beter op elkaar afstemmen;

* Als bekende Tweede Kamerleden ook naar Straatsburg en Brussel gaan, kunnen ze de bekendheid van het Europees Parlement vergroten;

* Het is ondemocratisch dat gekozen politici, zoals lijstduwer Wilders, niet in het Europees parlement mogen zitten.

Tegenstanders

* Zowel het lidmaatschap van de Tweede Kamer als dat van het Europees Parlement is meer dan een volledige functie. Een combinatie gaat ten koste van de kwaliteit;

* Voor het aanzien van het Europees Parlement is het niet goed als nationale parlementariërs Europa ‘erbij doen’;

* Door een dubbelmandaat ligt het gevaar op de loer dat het Europees Parlement vooral opkomt voor nationale kwesties; Europarlementariërs dienen juist op te komen voor gemeenschappelijke Europese belangen.

Wat verder goed is om te weten:

* Aanvankelijk was er wel een dubbelmandaat: tot 1979 werd het Europees Parlement samengesteld uit leden van de nationale parlementen;

* In 2002 werd de combinatie verboden. Overigens bleek aan een dubbelmandaat weinig behoefte te bestaan. Na de eerste rechtstreekse verkiezing van het EP in 1979 combineerden maar twee Nederlanders de functies: Piet Dankert (PvdA) en Aart Geurtsen (VVD).

* Voormalig PVV-politicus Laurence Stassen was tot voor kort wel tegelijk lid van het Europees Parlement en Provinciale Staten van Limburg.

* Nederlandse leden van het Europees Parlement hebben spreekrecht over Europese zaken in de Tweede Kamer.

Lees hier meer.

Een helder overzichtje van de voors en tegens van het dubbelmandaat.

50Plus-Kamerfractie valt uiteen

De 50Plus fractie is uit elkaar gevallen. Fractievoorzitter Klein zette zijn enige fractiegenoot Baay-Timmerman uit de fractie wegens een volgens hem “onherstelbare vertrouwensbreuk”.

Toen hij daarover geïnterviewd werd door de pers, hoorde hij dat het bestuur van 50Plus het vertrouwen in hem opgezegde en hem heeft gevraagd zijn zetel ter beschikking te stellen.

Ruzies

Volgens 50Plus-bestuurslid Nagel boterde het al langer niet tussen 50Plus-Kamerleden Klein en Baay. Klein zou vanmiddag zonder overleg met de partijtop Baay uit de fractie hebben willen zetten.

Maar het hoofdbestuur stelde vast dat de schuld van de ruzies bij Klein zelf lag. Het bestuur heeft daarom nu Baay als fractievoorzitter van 50Plus benoemd en Klein uit de partij gezet.

In de eerdere verklaring van Klein zei hij door te willen gaan “met het realiseren van de idealen waar 50Plus voor staat”. Het is volgens hem uitgesloten dat hij zijn zetel teruggeeft aan 50Plus. Klein zei verder dat hij het “een uitermate trieste en merkwaardige situatie” vindt, die hij nu eerst met de voorzitter van de Tweede Kamer wil bespreken.

Geen initiatief

Klein lichtte ook toe waarom hij fractiegenoot Baay uit de fractie heeft gezet. Volgens Klein ging zij niet of nauwelijks naar debatten en nam ze geen initiatief. Dat leidde tot een politiek en persoonlijk conflict tussen de twee fractieleden van 50Plus.

Lees hier meer.

Inmiddels is dit niet de enige partij met ‘spanningen’. Dat bovenstaande niet de normale gang van zaken is lijkt mij duidelijk en bovendien schadelijk voor het imago van de partij.

Marokkanen willen Van Woerkom niet als Ombudsman

ANWB-voorzitter Guido van Woerkom is niet geschikt als Nationale Ombudsman. De Marokkaanse gemeenschap wil liever een andere kandidaat omdat Van Woerkom jaren geleden een discriminerende uitspraak over Marokkanen deed. Dat zeggen het Landelijk Beraad Marokkanen (LBM) en het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN).

De Kamer maakte woensdag bekend dat van Woerkom wordt voorgedragen als nieuwe ombudsman. Maar de Marokkaanse organisaties hebben nog altijd moeite met een uitspraak die Van Woerkom vier jaar geleden deed op een congres. Hij zei destijds dat hij zijn vrouw liever niet met de taxi laat gaan, omdat er nog wel eens een Marokkaan achter het stuur kan zitten. De uitspraak leidde tot ophef. Na excuses van Van Woerkom zag het SMN af van een klacht bij het Meldpunt Discriminatie.

In een open brief van de LBM die naar alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer is gestuurd roepen de organisaties Kamerleden op om tegen de benoeming van Van Woerkom te stemmen: “De Marokkaanse-Nederlanders zullen in hem niet de onafhankelijke en onpartijdige persoon zien die de Nationale Ombudsman dient te zijn.”

De Marokkanen denken dat veel mensen uit hun gemeenschap daarom niet bij hem aan zullen kloppen met klachten over racisme en discriminatie. “We zullen dan te maken hebben met een ombudsman die niet functioneert voor de bevolkingsgroep die hem -zeer waarschijnlijk- het meest nodig heeft in deze fase van onze bewogen geschiedenis.”

Lees hier meer.

Je zou zeggen dat een uitspraak die 4 jaar geleden gedaan is inmiddels wel ‘verjaard’ is. Het is jammer dat LBM en de SMN zo in het verleden blijven hangen. Er is excuses aangeboden en daarmee moet iets ook afgesloten kunnen zijn.

Als je privacy gevoelige informatie op het web hebt staan, dan is dit wellicht ook nog interessant

image sources

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.