Oldtimer-bezit dure hobby geworden

Die prachtige oldtimer kan in de garage blijven staan. Per januari is het een dure, onaantrekkelijke hobby geworden een oldtimer te bezitten, te rijden, of op te knappen. De vrijstelling voor de wegenbelasting voor oldtimers is namelijk vervallen. Althans voor de auto’s in de leeftijdscategorie van 25 tot 40 jaar oud.

De staat hoopt met deze gewijzigde wetgeving de oude Mercedessen uit Duitsland te weren. Deze auto’s worden door particulieren geïmporteerd als ‘normale’ gebruiksauto en leggen vele, vervuilende, kilometers in Nederland af. Helaas raakt de maatregel ook de hobbyisten, die voor de ‘fun’ een oldtimer in de garage hebben gestald.

Om u even een idee te geven: de oldtimer van onze buurman, een Land Rover 109 van 35 jaar, met dieselmotor en een gewicht van 1725 kg, zal tot deze 40 jaar oud is, € 1944,- per jaar kosten. Voor de lange autoritten mist deze Land Rover toch wel luxe, eigenlijk rijdt hij als een vaatdoek, dus meer dan 1000 km per jaar zal deze auto nooit rijden. Dan komt de wegenbelasting neer op bijna € 2,- per kilometer. Tel daar (de weer gestegen) brandstof-, verzekerings- en onderhoudskosten bij op en u snapt dat dit wel eens het einde van de hobby kan betekenen. Voor deze auto bestaan de volgende mogelijkheden: doorrijden en gewoon het volle pond betalen, de auto 5 jaar opslaan en niet rijden, ombouwen (benzinemotor installeren en gebruik maken van de overgangsregeling) of verkopen.

De  staat rekent zich rijk, maar veel autoliefhebbers doen pogingen om een uitweg te vinden. Niet verrassend worden oldtimers nu massaal ter verkoop aangeboden, wordt de restauratie gestaakt, of worden de auto’s uit de wegenbelasting gehaald. Dit schorsen betekent dus dat de auto niet meer de straat op mag en je slechts kan genieten van de aanblik in je garage. Het opknappen van of het leuk rond rijden met een oldtimer wordt zo dus wel erg onaantrekkelijk gemaakt. Heb je met je hele ziel en zaligheid jarenlang gewerkt aan een ‘opknap-oldtimer’ en dan krijg je nu pas de echte rekening gepresenteerd: de auto is op dit moment niets meer waard. Vandaar dat veel oldtimers verhuizen naar het buitenland. Of slechts worden gehouden als pronkstuk. Daarnaast raakt het de gehele autobranche. De handel in onderdelen zal stagneren, er is minder werk voor reparatie- en restauratie bedrijven, autospuiterijen zullen ook de klandizie zien dalen en het is de doodsteek voor de handel.

Kortom: de zojuist ingevoerde fiscale maatregel raakt naast de doelgroep ook hobbyisten en de autobranche in het algemeen. Kwade tongen beweren zelfs dat de maatregel slechts bedoeld is om de staatskas te spekken en dat het verminderen van de vervuilende uitstoot slechts bijzaak is. Hoe het ook zij, ik vind het jammer dat de maatregel ook zijn uitwerking heeft op de hobbyisten. Naar mijn idee moet deze meer verfijnd worden, zodat de echte liefhebbers buiten schot blijven.  Minder oldtimers op de weg is toch wel een beetje te beschouwen als verlies van cultureel erfgoed. Want we draaien toch allemaal even het hoofd als er een mooi klassieker voorbij komt rijden?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *